Terlaris

10 Golongan Manusia Yang Akan Masuk Syurga Tanpa Hisab

10 Golongan Manusia Yang Akan Masuk Syurga Tanpa Hisab

Menurut hadis yang diriwayat Bukhari dan Muslim bersumber dari Ibnu Abbas r.a, terdapat 70,000 umat Muhammad s.a.w yang akan masuk syurga tanpa hisab dan tanpa azab. 10 golongan manusia ini dikatakan akan mempunyai muka bercahaya seperti bulan purnama.

 

Siapakah 10 Golongan Manusia Yang Akan Masuk Syurga Tanpa Hisab?

 

1) Ahli Al-Fadl (ahli kemuliaan) – Golongan ini adalah orang yang bersabar menanggung kesakitan apabila dizalimi dan diperbodohkan dan mereka senantiasa memaafkan segala kejahatan yang dilakukan terhadap mereka.

 

 

2) Ahli As-Sabr (ahli kesabaran) – Golongan yang sentiasa bersabar menjalani suruhan dan sentiasa taat kepada Allah. Mereka yang sentiasa menghindarkan diri dari melakukan maksiat.

 

3) Berjiran kerana Allah – Golongan ini akan saling berziarah dalam berkasih sayang kerana Allah. Mereka yang duduk dan bangun bersama-sama dengan saudara mereka kerana Allah. (hadis riwayat Abu Nu’aim daripada Ali bin Husain)

 

 

4) Orang yang meninggal dalam perjalanan ke Mekah, tidak kira pergi atau balik. (Hadis riwayat Jabir)

 

5) Golongan yang senantiasa menuntut ilmu yang membawa ke jalan Allah, perempuan yang taat kepada suami dan anak yang berbakti kepada orang tua. (Hadis marfu 'sumber Abu Ayyaub al-ansari)

 

 

6) Individu yang dalam perjalanan hendak menunaikan hajat saudara seislamnya sehingga tertunai hajat tersebut dan meninggal dalam waktu tersebut. (Hadis marfu 'sumber dari Anas)

 

7) Individu yang mengasuh anak-anak sehingga anak-anak itu mampu mengucapkan 'lailahaillallah ". (Hadis sumber dari A'isyah r.a)

 

8) Orang islam lelaki dan perempuan yang meninggal pada malam dan siang hari jumaat. (Hadis marfu 'sumber dari' Atha)

 

9) Hamba Allah yang bersabar dengan ujian bala bencana pada tubuhnya ataupun pada tubuh anaknya. (Hadits marfu 'riwayat Hakim at-Tirmidzi)

 

10) Individu yang menggali sumur di tengah lapangan dengan penuh keimanan demi mendapatkan imbalan Allah. (Ibn Mas'ud)

 

Al-Hakim dan al-Baihaqi mengeluarkan hadis bersumber dari Jabir secara marfu ': "Barangsiapa yang lebih kebajikannya atas kejahatannya, maka mereka itulah yang masuk ke surga tanpa hisab, dan barang siapa yang sama kebajikannya dan kejahatannya maka mereka itulah yang dihisabkan dengan hisab yang sedikit, dan barang siapa yang kejahatannya lebih banyak, maka dialah yang diberikan syafaat setelah menerima siksaannya. "

 

Mudah-mudahan kita termasuk dalam golongan yang dapat masuk ke surga tanpa hisab

Leave a Reply

* Name:
* E-mail: (Not Published)
   Website: (Site url withhttp://)
* Comment:
Type Code